Väder Lidingö

Lidingö tisdag 24 november 2020 v. 48

Senaste kommentaren - Se fler

Jennie Lindahl 9 okt 08:17 om Finns det endast 57 hjärtstartare på Lidingö?

Trängselskatten: Lidingö sa ifrån redan år 2013

fredag 17 juli 2015 17:02

Sedan Lidingösidan den 15 juni först publicerade uppgifterna om förändrad placering av betalstationerna vid Ropsten har debatten tagit ordentlig fart, trots att det är semestertider. Flera av kommentarerna har ifrågasatt om Lidingös politiker verkligen varit helt okunniga om vad som planerats. Lidingösidan har läst brev som visar att inga politiker eller tjänstemän var informerade i förväg om Trafikverkets beslut att den 7 september avskaffa Lidingöregeln och införa trängselskatt för att hämta och lämna vid Ropsten.

Portalen vid Ropsten förbereds.Portalen vid Ropsten förbereds.

Redan i oktober 2013 lämnade Lidingö stads kommunstyrelse ett yttrande till Finansdepartementet i samband med förberedelserna för att ändra lagen om trängselskatt. Eftersom det då inte framgick av lagförslaget var exakt betalstationerna skulle ligga varnade kommunstyrelsen för att Stockholms stad skulle få mandat att själv bestämma exakt placering. "Stockholms stad har dock ett annat perspektiv än flera av kranskommunerna i denna fråga. Lidingö vill framföra att betalstationen i Ropsten måste placeras på ett sådant sätt att Lidingöborna kan infartsparkera och hämta/lämna passagerare vid tunnelbanan utan att betala trängselskatt". Yttrandet undertecknades av dåvarande kommunstyrelseordföranden Paul Lindquist (M). (Stockholm fick dock aldrig bestämma placeringen utan det blev Trafikverkets uppgift).

Den 24 juni i år, nio dagar efter Lidingösidans artikel, skrev Lidingös kommunstyrelseordförande Anna Rheyneuclaudes Kihlman (M) brev till Trafikverkets projektledare Birger Höök och Helena Sundberg, regionchef Trafikverket Stockholm, angående trängselskatten och portalernas placering. Med hänvisning till den information Trafikverket tidigare lämnat om förändringarna av trängselskatten, vid möten 23 mars och 26 maj och i brev 5 maj, skriver Anna Rheyneuclaudes Kihlman att Lidingö stad inte fått information varken om att Lidingöregeln tas bort den 7 september eller att trängselskatteportalerna flyttas samma dag.

Lite längre ner i brevet återkommer Anna Rheyneuclaudes Kihlman till stadens tidigare uppfattning (oktober 2013) att det inte är rimligt att trängselskatt ska betalas för att man hämtar eller lämnar någon i Ropsten.

Brevet avslutas med:
"Lidingö anser att informationen till Lidingö stad och till Lidingöborna brustit från Trafikverkets sida och att förändringen därför bör skjutas upp till årsskiftet. Den av Trafikverket utlovade informationskampanjen inför förändringen har inte påbörjats ännu, trots att det är efter midsommar".

För en dryg vecka sedan, den 8 juli skickade Lidingös stadsdirektör Anna Hadenius och Anna Rheyneuclaudes Kihlman ett brev till personer på Finansdepartementet och Näringsdepartementet med begäran om möte för att diskutera trängselskattens förändringar från den 7 september. Anna Hadenius påpekar att Ropsten är lidingöbornas viktigaste bytespunkt och att målet för Lidingös trafikstrategi är att år 2030 ska 80 procent av arbetsresorna ske genom kollektivresor och gång/cykel. För ett hållbart resande krävs goda bytespunkter mellan olika trafikslag.

I brevet står också att Trafikverket är positivt till att hitta lösning på problemen vid Ropsten, men att det kräver en lagändring. Därför vill Lidingö stad ha ett möte med representanter från de två departementen och Trafikverket för att diskutera möjliga lösningar.

"Ännu har inget svar kommit" säger Anna Hadenius när Lidingösidan frågar.

Fortsättning följer.

Dela Trängselskatten: Lidingö sa ifrån redan år 2013

Kommentarer

Ruben Ask 2015-07-19 09:35

Förstår inte problemet. Bara för Lidingö att göra en egen infartsparkering och sen får folk åka buss eller spårvagen dit. Vad har Lidingö för rätt att kräva en egen frizon i Stockholm.

Finns inga krav att låta en annan kommun betala för att folk på Lidingö inte orkar åka en station till. Kanske är en nyhet för de som går i taket över placeringen av kamerorna, men man kan faktiskt åka med SL från Ropsten till Lidingö.

Ia G Wallgren 2015-07-19 00:33

Jag tycker resonemangen förs på fel nivå, det handlar väl om att minimera biltrafik inom tullarna? Inte att hämta och lämna folk i Ropsten. Bor man på Lidingö finns INGA alternativ!!! Ska jag inte ens kunna ta bilen och parkera i Ropsten utan att betala 120kr varje dag + SL-kortet 790kr/månad? Det är inte rimligt menar jag. För bara några kronor till kan jag åka in till stan och parkera där och slippa köpa SL-kortet, så vad är det man vill uppnå? Mer pengar bara kanske? Inte handlar det varken om trängsel eller rättvisa.

Anders Bergstedt 2015-07-18 08:00

Dialog på Lidingösidan verkar vara överlägset politik för att lösa problem. Wallgren initierade att man skall ta bort arrangemangen vid Ropsten. De behövs inte.

Kommentera

Fler artiklar från Politik

Upplev Lidingö

Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta

Annonser

Radio Lidingö, Alla tiders Visit Lidingö, stor

Annonser från Google