Väder Lidingö

Lidingö lördag 7 december 2019 v. 49

Senaste kommentaren - Se fler

Anders Djerf 5 dec 00:09 om Göran Swedrup får utmärkelsen "Årets ängel"

V: Lidingö måste återinföra konsumentrådgivningen

tisdag 10 juli 2012 00:10

I slutet av maj kunde man läsa på bl.a. Lidingösidan (länk till artikeln) att Lidingö var en av landets 33 kommuner som saknar konsumentvägledning. Vänsterpartiet på Lidingö kräver nu, i ett pressmeddelande, att en konsumentrådgivare anställs på ön.



Pressmeddelande från Vänsterpartiet Lidingö:

För några veckor sedan kom rapporter om att Lidingö stad är en av landets sämsta på konsumentrådgivning.
– Rapporten var chockerande, det är väldigt viktigt att staden tar sitt ansvar och hjälper till att ta ansvar för de här frågorna. Som konsumenter ställs vi ständigt inför val och ibland juridiska frågor som vi kan ha svårt att ta ställning till eftersom det är svårt att hitta tillförlitlig information, säger Ida Luther Näsholm, ordförande för Vänsterpartiet Lidingö.

För att kolla själva som medborgare i kommunen hur det förhöll sig med konsumentrådgivningen på Lidingö ringde en av vänsterpartiets styrelseledamöter på Lidingö upp till stadshuset och bad om konsumentrådgivning.
– Jag fick svaret av en telefonist att vända mig till samma tjänst i Stockholms kommun men när jag ringde dit sa de att de inte hade något avtal med Lidingö. När jag ringde till kommunen i samma ärende för någon vecka sedan hänvisades jag till konsumentverket.se. Där hänvisar man tillbaka till kommunens konsumentrådgivare. Vi måste inse att alla inte kan hantera datorer och att kommunen slussar medborgarna in i en återvändsgränd, säger Percy Andersson.

Vänsterpartiet Lidingö anser att det är oerhört viktigt att Lidingö hjälper sina medborgare att orientera sig i sin konsumtion.
– Vi kräver att en konsumentrådgivare anställs på Lidingö alternativt att det avtal som inte finns med Stockholm stad faktiskt tecknas, avslutar Ida Luther Näsholm.

—————————

Länk till Lidingö stads sida om konsumentvägledning.

Dela V: Lidingö måste återinföra konsumentrådgivningen

Kommentarer

Mona Trumstedt 2012-07-11 16:31

Jag kan berätta att jag åkte på dyr målarresa till Spanien 2011. Det visade sig att kursledaren inte var intresserad av alla deltagare, utan bara de mest rutinerade, inte höll tiderna för undervisning etc.Det kursinnehåll som skickades ut i förväg hölls inte. Då jag reklamerade resan hade jag behövt hjälp av en konsumentrådgivare för att skriva överklagandet. Resebolaget menade att jag varit för snäll och
inte klagat tillräckligt på plats. Det hade jag gjort men inte så högljutt som en annan deltagare, som fick större ersättning för den misslyckade målarkursen.

Bo 2012-07-11 14:01

De som tidigare var rådgivare hos kommunen var inget att ha, men om de kan ta någon insatt, engagerad person som kan något vore det ju mycket värt för många!

Christina Vendel 2012-07-11 11:28

Bra initiativ! Det har blivit allt svårare att vara konsument med internethandel, telefonförsäljning mm. Även bedrägeribrotten ökar. Konsumenterna blir dessutom allt yngre och köper dyrare produkter än tidigare. Våra äldre blir uppvaktade av diverse teleoperatörer, pensionsförvaltare, byggfirmor mm.
En konsumentrådgivare skulle vara ett stort stöd för stadens alla medborgare!

Rutger 2012-07-11 07:05

Funktionen är väl inte främst tänkt att vara till för dem som, utbildade jurister eller inte, enkelt läser och förstår alla lagbestämmelser, domstolsavgöranden som visar vilka rättigheter en konsument har i praktiken osv, utan för dem som har svårt att på egen hand sätta sig in i detta – andra behöver naturligtvis inte göra sig besvär med att kontakta en konsumentservice i kommunen. Alla köp utgörs inte heller av chokladkakor i matvaruhandeln eller brödrostar utan kan ju röra betydligt mer omfattande, kostsamma eller viktiga transaktioner.

Micke 2012-07-10 21:05

Ja jo, är detta verkligen något som kommunen ska hålla på med? Ska man ringa och fråga eller boka en tid med en tjänsteman om man ska köpa en brödrost eller lite dagligvaror på affären? För det är väl det som detta handlar om, svåra situationer i vardagen? Hur svårt kan det vara? Konsumentköplagen är inte svår att förstå, där skyddas konsumenten ordentligt.
Det är bara konstatera att vänstern gör allt för att få tillbaka sitt mandat i fullmäktige, där det mesta kretsar kring om att slösa skattepengar. Skrämmande att sossarna hänger på detta, partiet verkar inte förstå att man utvecklas på riks nivå.
Så här ska vi inte ha det?

Mårten Dahlberg (S) 2012-07-10 19:33

Som jag skrev den 22 maj när Lidingösidan uppmärksammade detta faktum, har vi Socialdemokrater haft med en post för konsumentrådgivare alla år sedan den försvann.

Det är uppenbart att det behövs en konsumentrådgivare på Lidingö. Det finns en mängd situationer där man som konsument har svårt att veta hur man ska värdera information.

Kommentera

Fler artiklar från Politik

Upplev Lidingö

Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta

Annonser

Radio Lidingö, Alla tiders Visit Lidingö, stor

Annonser från Google