Väder Lidingö

Lidingö måndag 9 december 2019 v. 50

Senaste kommentaren - Se fler

Anders Djerf 5 dec 00:09 om Göran Swedrup får utmärkelsen "Årets ängel"

Anna-Carin Nordin simmade över ännu en kanal

måndag 9 juli 2012 00:01

Anna-Carin Nordin på stranden i San Pedro efter att ha simmat över Catalina Channel. Foto: Linus Ahlberg

Anna-Carin Nordin från IFK Lidingö Simklubb har lyckats med ännu en långsimning. I förra veckan klarade hon, som första svensk, av den 32,4 kilometer breda Catalina Channel i USA. Kanalen går mellan ön Catalina utanför Kaliforniens kust söder om Los Angeles, och fastlandet. Tiden blev 12 timmar, 40 minuter och 6 sekunder. Under slutet av simningen observerade följebåtarna att det fanns haj i närheten vilket gjorde att hon fick simma långsammare.

Här är Anna-Carin Nordin egen berättelse från simningen:

Min besättning på följebåten och jag träffas på Cabrillo Marina i San Pedro för att presentera oss för varandra och snacka ihop oss. Med var också två observatörer från Catalina Channel Swim Federation plus en lärling. En rutinerad forspaddlare, George Williams Sr, som skulle paddla med mej hela resan var också på plats. Och naturligtvis min “matare” och fotograf Linus Ahlberg, från HEAD swimming. Sedan hade kaptenen Greg Elliott sin besättning som bestod av två personer.

Vi började med en genomgång av reglerna. Sedan kastade vi loss och begav oss till Catalinaön klockan 20.30. Jag tycker det är jobbigt att börja med en båttur för jag får sådana känningar i huvudet och balanssinnet påverkas också. Men jag gick ut på båtdäck och slumrade till en liten stund. Resan tog drygt två timmar och sedan var det dags att smörja in mej med lanolin/ullfett och gå på toa en sista gång.

Don, som var huvudansvarig för observatörerna, skulle hjälpa min säkerhetskajakpaddlare George ner i vattnet. De la upp kajaken mot relingen och Don höll i den i bakändan och sedan skulle han ge George en knuff ner i vattnet medan han satt i kajaken. Alla var samlade för att se skådespelet, som gick hur bra som helst!

Sedan var det min tur att hoppa i vattnet och simma in till land och ta mej upp på torra land innan jag fick sträcka upp armarna och säga ’’I´m ready! Can I go?’’ – “Yes you can go! Go go gooo” och sedan var jag på väg in mot fastlandet! Som tur var, var vattnet varmare än luften! Klockan var nu 23.00 och temperaturen cirka 17 grader Celsius i luften var när jag började, något kallare än vattnet.

Jag börjar alltid min simning med två timmars non-stop innan jag har min första matpaus och så var det även denna gång. Första två timmarna hade jag fullmåne, vackert för då kan man ju se vart man simmar. Mörkret varade i totalt sex timmar. Sedan blev det ljust men ingen vacker soluppgång ute till havs! Det blev bara grått ljus men det är också ganska skönt att simma i, för då blir det inte så jobbigt för ögonen när man blir bländad en hel dag.

Simningen fortsatte med matning, nu varje timme. Klockan 07.00 skulle kaptenen spela säckpipa och det var hur coolt som helst, så även jag stannade upp efter matningen och lyssnade på typiskt skottska melodier. Han fick applåder från både båtdäck, och från mej och George från vattnet. Men det var kanske lite dumt för det gjorde att jag stelnade till något så fruktansvärt i axlarna och tempot dalade.

Det var inte någon stor aktivitet ute i kanalen, vi såg några enstaka lastfartyg i horisonten, det var allt. Jag simmade vidare och ända tills George, paddlaren, plötsligt gjorde en loop runt mej. Jag hade ju inte sett någonting men han gav tecken att han hade observerat något. Då stannade jag till och frågade och vad tror ni han svarade? Jo, han hade sätt en “SHARK”. “Oh My God” tänkte jag, men tur var att det bara var cirka 1.5 timme kvar till att jag skulle vara framme.

Jag blev ju naturligtvis livrädd och tankarna for runt i skallen som virrvarv! Dels tänkte jag att det kunde vara möjligt att de nu skulle plocka upp mej ur vattnet för att det inte var säkert längre. Men jag drog ner på farten och höll mej max en halv meter från min kajakpaddlare för han var så trygg i sig och spanade nu runt omkring mej. Och jag ropade till Linus att några fler stopp skulle jag inte ha, för nu skulle vi bara ta oss i land för jag hade ju simmat i dryga 11 timmar. Då vill man ju inte bli bortplockad för en haj!

Vi fortsatte nu i betydligt långsammare tempo så George skulle kunna ha span samtidigt som jag simmade nära. Och som ni vet – är man trött och drar ner på tempot då finns det ingen annan växel än den som ligger i!

Vi fortsatte hela vägen in och naturligtvis var det en massa av havsgräs/blad som låg i ett brett bälte innan man kom in till land. Där inne var en strand med stora stenar och det är inte så lätt att komma upp på bena och kliva på dessa stenar utan att bli omkullvällt av vågorna. George följde mej hela vägen in och på stranden stod en person från Catalina Channel Swim Federation som lotsade mej upp och talade om att jag på egen hand måste ta mej upp på torra land innan jag var klar med simningen. Snart kunde jag sträcka upp armarna i luften och skrika till observatörerna att ’’I´m done. I´m finish now!!!’’

Denna simning tog mej 12 timmar 40 minuter och 6 sekunder att genomföra.

En eloge till alla er som har stöttat mej och varit delaktiga på denna resa och för ni har trott på mej! Samt till Lexie, som är min kaliforniska vän, som hittade George, denna superkille som satt i sin kajak i 12 timmar och 40 minuter plus lite till, och som hade kört 170 mil för att ställa upp!

Foto: Linus Ahlberg

Förutom hajen var det en massa brännmaneter, men inte lika många som på Hawaii! I Cabrillo Marina fanns en lokal välkomstkommitté som tog emot oss! Denna bild är tagen på mej och min kajakpaddlare George efter simningen. Foto: Linus Ahlberg