fredag 27 mars 2015 23:07
Igår fick Lidingöloppet ta emot utmärkelsen "Gyllene Hjulet 2015" i kategorin Årets Event B2C, för arrangemanget "Stockholm Tunnel Run", som ägde rum den 22 november förra året. Priset delades ut av Sponsrings & Eventföreningen vid en festlighet i Stockholm.
Stockholm Tunnel Run var förra året Europas största 10-kilometerslopp med 42513 anmälda löpare. Eventet blev oerhört lyckat och uppskattat av deltagare, funktionärer och partners. Förutom Lidingöloppet vann Tallink Silja "Årets Hantverk" för sina aktiviteter i samband med Stockholm Tunnel Run.
- Vi är väldigt överväldigade och stolta att Europas största 10-kilometerslopp vann priset som Årets Event. Tillsammans med löpare, partners och funktionärer lyckades vi skapa något unikt. För oss som arrangörer var den här vinsten ett tecken på att vi verkligen skapade "Once in a life time"-upplevelse, säger Anna Lundh som var projektledare för Stockholm Tunnel Run.
Prismotiveringen:
Lidingöloppet tänjde på gränserna, lyckades förhandla med myndigheterna, skapade affärsnytta, social vinst och inkluderade en helt unik utmaning för närmare 50.000 passionerade deltagare. Stockholm Tunnel Run blev som utlovat en ”once in a life time”-upplevelse för löparna som tog sig igenom den nybyggda 10 kilometer långa Norra länken i Stockholm vintern 2014. Eventet skapade positiv uppmärksamhet för löpning, tunneln och staden. Effekten för såväl Lidingöloppet som sponsorer överskred alla förväntningar samtidigt som man skapade samhällsnytta genom insamling av kläder till Stockholms Stadsmission.
- För oss som organisation och arrangör var det här ett stort erkännande. Vi vill tacka Trafikverket som trodde på idén, våra partners som gjorde eventet till en minnesvärd upplevelse, deltagarna för att de satsade på något de inte visste hur det skulle bli och hela teamet som arbetade mot alla odds. Tillsammans skapade vi ett riktigt häftigt event, säger Tomas Hoszek, generalsekreterare i Lidingöloppet.
Bakgrund:
Varje år premierar Sponsrings & Eventföreningen de bästa svenska projekten inom sponsring och event i form av hedersutmärkelsen Gyllene Hjulet. Årets tävling var nummer arton i ordningen. Sponsring och event har utvecklats de senaste åren till mycket nytänkande och innovation inom försäljning, kommunikation och varumärkesbygge. Igår utsågs vinnare i hela 13 olika kategorier.
Länk till Dagens Media, intervju med Tomas Hoszek.
Lista med alla vinnarna.
paul matell 2015-03-28 09:52
Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta
Annonser från Google