Väder Lidingö

Lidingö torsdag 19 september 2019 v. 38

Senaste kommentaren - Se fler

Ulrika Rendle 13 sep 13:16 om ”Så Gott som Nytt” flyttar

Majoriteten ointresserad av cyklister. Bara två nya cykelbanor på fyra år

onsdag 29 augusti 2018 22:10

I morse var det trångt på Lidingöbron när jag skulle cykla in till sta’n. Det var bara att lugna ner sig och hålla sin plats i kön, men jag tycker det är jättebra att så många Lidingöbor cyklar numera.

Tyvärr har det inte hänt så mycket på ön vad gäller cyklingen. Två cykelbanor har anlagts efter förra valet. En fin längs Mosstorpsvägen och en mycket omdiskuterad längs Källängsvägen. Den retade upp alla de Näsetbor, som blev av med sina parkeringsplatser.

Och så var den politiska majoriteten väldigt snabb att bygga en kort cykelbana på Norra Kungsvägen nedanför Näset 2016 och riva den nästan lika snabbt. Alla som känner mig vet att jag cyklar mycket men jag vet ingen cyklist som bett om den här cykelbanan. Många bilister blev sura på oss genom det här vansinniga beslutet från Moderaterna, Lidingöpartiet och Kristdemokraterna. Varför ska man ställa två trafikantgrupper mot varandra?

Snabbcykelbanan på Norra Kungsvägen, som försvann innan den togs i bruk. Arkivbild från oktober 2016Snabbcykelbanan på Norra Kungsvägen, som försvann innan den togs i bruk. Arkivbild från oktober 2016

På Lidingö finns plats för alla trafikantgrupper. Inne i sta’n är det trångt och där måste man ibland ta mark från en grupp för att en annan grupp ska få plats, men vi behöver inte trängas på Lidingö! Vägsträckan återställdes snabbt men här försvann flera miljoner helt i onödan.

Tre korta cykelbanor (varav en redan är försvunnen) under de senaste fyra åren ska jämföras med de inte mindre än nio sträckor av cykelbanor som byggdes senast Liberalerna satt vid makten mandatperioden 2010-14. Då anlades flera sträckor i Stockby och längs Ekholmsnäsvägen, i Käppala, till Trolldalen med mera.

Jag cyklar en hel del inne i sta’n och där blir cykelbanorna hela tiden fler och bättre, men Lidingös ledande politiker är inte lika drivande. När Naturskyddsföreningen hade bjudit in till en debatt lördagen den 25 augusti visade det sig att nästan alla politikerna hade åkt bil till stadsbiblioteket trots att solen sken och det var varmt ute. Bara min partivän och en till av talarna hade gått till mötet.

Det är kanske därför kommunen inte gjort något om bristerna längs Stockholmsvägen från Torsvik till Centrum, genom Centrum och längs Södra Huvudleden bort till Baggeby. På Stockholmsvägen ska cyklister och fotgängare samsas på en ganska smal remsa. Utmärkningen i asfalten slits bort snabbt och kommunen är alltid långsam att måla nytt. Många bilister korsar banan på väg till butikerna. Ganska kaotiskt och jag ser ofta tillbud. Och varför låter kommunen en entreprenör låta ett ganska långt parti vara öppet med grus när det borde ha asfalterats redan i våras? Vi cyklister svänger runt och hamnar då på fotgängarnas utrymme.

Värst är läget vid busshållplatsen framför stadshuset. Träden har vuxit upp och skymmer gatlyktorna så det är ganska mörkt redan på eftermiddagen. Här väntar många på bussen och jag ska cykla förbi. Lösningen var inte bra när Centrum invigdes 1995 och den har inte blivit bättre med allt fler cyklister och allt fler busstrafikanter som ska byta. När jag cyklar här känner jag också hur löven slår i cykelhjälmen.

Och cykelbanan bort till Baggeby är usel. Asfalten är mycket ojämn, trädens rötter gör cykelbanan bucklig på många ställen. Det är oklart var jag ska cykla, var fotgängaren ska gå och var bilarna ska parkera och det sägs att den ska förnyas. Men nu en sträcka helt avstängd vid Mosstorpsvägen och förbi gamla Sturegården eftersom värmerör ska bytas och ett hotell ska byggas. Även här tycker jag att kommunen har klantat till det. Man har ställt ut en linje med betongsuggor så att en hel körfil har försvunnit för bilisterna in mot sta’n, men man har spärrat av, så ingen kan gå eller cykla på den här ytan. Cyklister och fotgängare får ta sig bort till närmaste övergångsställe och vänta på grönt. Och sedan vänta på grönt i andra änden av vägen.

Om jag avslutningsvis får utvärdera den gångna mandatperioden hittar jag en sak till som gör mig glad: Ett enigt fullmäktige har tagit ett beslut att nya ”Lilla bron” ska få fyra cykelfiler, en i vardera riktningen för dem som tar det lugnt och en för dem som har bråttom.

Mattias Reinholdson
som vill driva cykelfrågor i fullmäktige efter valet

Mattias Reinholdson (L) cyklar gärna. Foto: PrivatMattias Reinholdson (L) cyklar gärna. Foto: Privat

Dela Majoriteten ointresserad av cyklister. Bara två nya cykelbanor på fyra år

Kommentarer

Mattias Reinholdson 2018-08-30 10:40

Håller helt med Martin. Det finns mycket att göra när det gäller trafikmiljön.
Vi liberaler har föreslagit så kallade trygghetsvandringar. Då bjuder man inte dem som bor eller arbetar eller rör sig i en stadsdel och kollar sådant här. Med polis och Tekniska kontoret ser man trasiga lampor, dumma trafiklösningar, buskar som skymmer etc. Syftet är att både åtgärda trafikproblem och öka känslan av trygghet.
De styrande på ön (moderater, Lidingöpartister och kristdemokrater) är inte lyhörda. De skrev in vårt förslag i sin majoritetsöverenskommelse 2014, men de har bara genomfört en trygghetsvandring på fyra år. Vid Kottlasjön.
Mattias

Martin Söderlund Ek 2018-08-30 08:50

Håller med - det görs alldeles för lite för cyklister och gående på ön. Tack och lov ska vi få en ny bro som ser ut att kunna bli riktigt bra. Välbehövligt!

Gående får nöja sig med smala remsor på en rad ställen och för dem med barnvagn, rullstol o dyl så finns det en rad trottoarkanter som inte är avfasade.

Saknar också åtgärder för cykel på en rad platser, bl a förbi Islinge (men där har staden tack och lov fått krav på sig att bygga en separerad G/C-väg som motprestation för bidrag till nya bron). Lidingöbron upp till Torsvik - cykelbanan slutar tvärt i trottoar och en del cyklar på trottoaren, en del på vägen.
Vidare finns det en hel del saker att åtgärda på G/C-vägen längsmed Norra Kungsvägen - skarpa trottoarkanter, hål, ojämn yta, buskar, träd mm mm och viktigast av allt - den farliga fyrvägskorsningen innan Näset nedanför Källängsskolan samt femvägskorsningen efter Näset strax innan Grönstavägen..

Finns en del att göra.

Kommentera

Fler artiklar från Val 2018

Upplev Lidingö

Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta

Annonser

Radio Lidingö, Alla tiders Visit Lidingö, stor

Annonser från Google