Väder Lidingö

Lidingö torsdag 13 december 2018 v. 50

Senaste kommentaren - Se fler

Hans Barje 12 dec 22:21 om C: Majoriteten saknar plan för fler gymnasieplatser 2019

En småföretagares vardag

fredag 5 oktober 2018 06:31

Monica Liljestrand startade företaget O&L med Cina Huzelius 2007. Efter 12 år på salong Akiko i Skärsätra och 2 år hos Mustafa i Lidingö centrum var det dags för en egen salong.

- Drömmen var en speciell lokal i Vasaborgen. Redan på den tiden då legendaren Sven Öberg drev Djurgårdens supporterklubb i vår lokal ville jag ha just den, men några hann före och så öppnade Strössel, säger Monica.

Detta är den tjugofjärde artikeln i en serie intervjuer med företagare på Lidingö som Katarina Palmstierna, ordförande för Företagarna Lidingö, gör och som publiceras på Lidingösidan. Det blir möten med både större företag och enmansföretagare. Gemensamt är att de alla arbetar på Lidingö.

Vardag på Salong O&L. Anna Enberg tar hand om en kund. Foto: Katarina PalmstiernaVardag på Salong O&L. Anna Enberg tar hand om en kund. Foto: Katarina Palmstierna

- Tillfälle att köpa lokalen kom i början av 2007 och 2 maj samma år öppnade vi! Salongens namn kommer från våra flicknamn. Tyvärr förlorade jag min fina vän och kollega efter ett par år men bestämde mig för att fortsätta leva och driva vår dröm vidare. Julia Sundelin började som elev i 3 år, genomförde sin gesäll och blev sedan min första ”hyrstol”. Trycket på salongen var hysteriskt och vi var i stort behov av ytterligare en kollega!

Anna, Ella och Moncia utanför salongen. Foto: Annelie PerssonAnna, Ella och Moncia utanför salongen. Foto: Annelie Persson

Anna Enberg kom till O&L 2013. Monica och Anna hade känt varandra under en längre tid från det att de bägge jobbade på Salong Akiko i Skärsätra. Anna kommer från Piteå och har jobbat i både Luleå och Stockholm i många år:
- Det är roligt att jobba med händerna, säger Anna och jag tycker att jobbet efter 30 år som frisör har lärt mig mycket om människor. På den tredje stolen är det Ella som arbetar med oss sedan några månader.

Monica brinner för sitt jobb och tycker att det roligaste är mötet med människor, men även glädjen att kunna försörja sig på sitt hantverk och skapande varje dag.

- Vi har tillsammans mellan 2000-3000 aktiva kunder. Kunderna säger att det är bra stämning på salongen, och att ”här vill jag vara mer än att bara klippa mig”. Kunderna är trogna och de kommer tillbaka, säger Monica.

Och hon tillägger att det alltid är kunden som står i centrum och att kunden självklart ska känna sid nöjd när hon/han lämnar salongen.
- Vi går på utbildningar, jobbar ständigt med att förbättra tekniker, trender, frisyrer och produkter. Miljötänket ”grön salong” ökar mer och mer för varje dag. ”Frisyrerna” idag ändras i snabb takt, det gäller att hänga med och ha koll på trenderna.

Monica säger att hon är mycket stolt över att hon lyckades få salongen att överleva då Cina gick bort och hon dessutom var ensamstående med 2 barn. Det var inte lätt och det hände ofta att barnen fick följa med till jobbet - deras andra hem.

- Jag hade och har hjälp med bokföringen och en bra revisor samt viljan att fortsätta. Genom mitt jobb har jag också ett stort kontaktnät och händer det något på salongen, så finns det alltid snabb hjälp, tillägger Monica.

Nästa stora utmaning kom när Monica drabbades av bröstcancer 2016. Det blev en mycket tuff resa, fylld med panik, ilska och sorg men också med en stark överlevnadsvilja och många skratt.
- Mina barn, vänner, kunder och arbetskollegor ställde upp och fanns där hela tiden som mitt bästa stöd. Helt fantastiskt. Svårast var nog inte alla behandlingar, då jag tycker att jag fått fantastisk vård och stöd i min sjukdom.

- Svårigheten var att jag inte hade en bra sjukförsäkring som täckte sjukdom och det blev stora avbräck i ekonomin, jag var tvungen att prioritera olika behandlingar och kunde inte jobba. Ekonomin var ett ständigt orosmoln under sjukdomsperioden. När jag nu har blivit frisk tänker jag mycket på att jag borde sett över mina försäkringar som småföretagare redan från början. Men jag är väl som de flesta andra: inget händer ju mig! När jag blev sjuk insåg jag hur utsatt man är som småföretagare, så ett viktigt budskap jag vill sända till andra småföretagare är att se över era försäkringar i tid, läs det finstilta!

Monica tar hand om artikelförfattaren. Foto: Ella EnbergMonica tar hand om artikelförfattaren. Foto: Ella Enberg Monica. Foto: Ella EnbergMonica. Foto: Ella Enberg

- Jag har alltid velat bli frisör även om det inte var populärt hos mina föräldrar, som tyckte jag skulle utbilda mig och ha ett ”riktigt jobb”, som de uttryckte det! Men jag stod på mig, åkte till London och skolades på Vidal Sassoon. Det är snart 25 år sedan.

- Mina visioner för framtiden, är att få vara frisk, fortsätta att ha en bra stämning på salongen, ha roligt när vi arbetar, vara kreativa och ha högt i tak, avslutar Monica.

Text: Katarina Palmstierna

Företagsfakta:
Företagsnamn: Olsson & Löfving Lidingö AB (O&L)
Startades: 2007
Av vem: Monica Liljestrand och Cina Huzelius
Vem äger bolaget: Monica Liljestrand
Hur många anställda: 1-2 hyrstolar
Kontor/lokaler: Stockholmsvägen 60 C
Omsättning: 3,5 - 4 miljoner
Hur många kunder: 2000-3000 aktiva kunder totalt

Foto: Katarina PalmstiernaFoto: Katarina Palmstierna

Dela En småföretagares vardag

Kommentarer

Therese Sohlma 2018-10-05 21:19

Som kund hos Monica sedan hennes start på Akiko, behöver man knappt säga mer....
När det blev dags för son att klippa sig var, Monica mamma ledig. Jag bad då sonen att jag skulle få klippa lite. Då tittade han på mig med avsky i ögonen, sträckte fram sina fingrar o sa: Vill du klippa något på mig kan du få klippa mina naglar. Mitt hår det klipper MONICA!! På den vägen e det, nu ca 20 år senare är vi o fler i familjen trogna kunder hos "THE ONE AND ONLY" MONICA!!!

Karin Petersson 2018-10-05 18:05

Jag har gått hos Monica sen 2007 och går alltid därifrån jättenöjd.
Härlig stämning på salongen, det är så trevligt att sitta där och bli omhändertagen för det blir man verkligen, både i själ och frisyr.

Birgitta (Gittan) Wallin 2018-10-05 12:53

Jag är kund sedan 2013 och går till Anna som tidigare jobbade på Kungsholmen,så jag följde henne till Lidingö! Det är alltid högt i tak och tjejerna är både trevliga och proffsiga! Ibland när jag varit litet låg innan så går jag hem med ett lyckligt leende och känner mej så snygg och nöjd.

Kommentera

Fler artiklar från Ekonomi

Upplev Lidingö

Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta

Annonser

Annonser från Google