måndag 21 mars 2016 00:01
Lidingö har nyligen fått en upprustad Lidingöbana med helt nya vagnar, som enligt grundplaneringen skall fortsätta till hjärtat av Stockholms City vid Sergels torg. Många kommuner som saknar spårförbindelser skulle nog bli avundsjuka inför ett så generöst erbjudande. Vad gör då Lidingös politiker? Jo, man börjar fundera på om det ändå inte är tunnelbana som man önskar sig mest. Det skriver Roland Svensson, trafikplanerare vid AB Stockholms Spårvägar i detta debattinlägg.
Lidingös politiker står inför ett vägval när svar skall ges till Sverigeförhandlingen i fråga om vilken spårburen trafik som bäst gagnar de flesta av stadens invånare när ett ökat bostadsbyggande skall komma till stånd genom de s.k. Sverigeförhandlingen: skall tunnelbanan förlängas en station från Ropsten till Lidingö centrum eller skall Lidingöbanan dras om via Lidingö centrum inför den redan utlovade sammankopplingen med Spårväg City? Frågan ställdes på det välbesatta informationsmötet i Lidingö stadshus i tisdags kväll.
I mitt tycke verkar hela vägvalsprocessen helt överflödig: Lidingö har helt nyligen fått en upprustad Lidingöbana med helt nya vagnar, som enligt grundplaneringen skall fortsätta via det planerade bostads- och arbetsplatsområdet Norra Djurgårdsstaden, till hjärtat av Stockholms City vid Sergels torg. Många kommuner som saknar spårförbindelser skulle nog bli avundsjuka inför ett så generöst erbjudande.
Vad gör då Lidingös politiker: jo, man börjar fundera på om det ändå inte är tunnelbana som man önskar sig mest. En tunnelbana som endast skulle ge de boende runt Lidingö centrum en direkt resa till eller från Stockholms innerstad. Det erbjudna Lidingöbanealternativet skulle däremot ge hela 12 stationer på Lidingö, d.v.s. i princip hela södra ön, inklusive Lidingö centrum och Torsvik direktförbindelse med Stockholms innerstad.
Som exempel kan nämnas den frågeställare som på mötet gärna såg att tunnelbanan skulle komma till Lidingö centrum för att det skulle vara bekvämare att hämta upp sina barn där med bil en sen kväll, istället för att behöva åka till det ogästvänliga Ropsten. Om vi antar att frågeställaren kommer från södra ön, där hälften av öns invånare faktiskt bor, så är ju svaret enkelt: med Lidingöbanealternativet kommer barnen utan byte direkt nästan ända hem och kan med fördel mötas (om så önskas) vid någon av de 12 stationerna, för en gemensam promenad hem, ingen bil behövs!
Återigen: hur många kommuner i Stockholms län har direktkontakt via spårtrafik med Stockholms City med 12 egna stationer? Knappast någon. Var rädda om Lidingöbanan!
Det kan ju inte heller ha undgått någon lidingöbo att den generöst tilltagna nya Aga-depån är planerad att rymma en vagnpark som är dimensionerad för att även kunna härbergera den största delen av Stockholms innerstads spårvagnar.
Idag står där endast 7 (sju) vagnar som för närvarande klarar av att upprätthålla 10-minuterstrafik på sträckan Ropsten-Gåshaga brygga. Om tunnelbanan byggs till Lidingö centrum och Lidingöbanan blir en liten anslutningsbana dit, vad skall då den stora depån användas till? En cykelvelodrom eller handbollsplan…? Även andra investeringar på den upprustade banan, som t.ex. de flesta nya dubbelspåren är direkt kopplade till den utökade trafiken till innerstaden och behövs inte för Lidingöbanans egna behov.
Det är ingen hemlighet att det råder kapacitetsbrist på tunnelbanans Röda linje till Ropsten, den tillkommande bebyggelsen i bland annat Norra Djurgårdsstaden kommer att ha svårt att trafikförsörjas med Ropstenlinjen. Det är denna linje som tunnelbaneförespråkarna vill se till Lidingö centrum.
Om man istället sammankopplar Lidingöbanan med Spårväg City tillför man ju helt ny spårkapacitet för både Lidingös och Norra Djurgårdsstadens del, samtidigt som kapacitet frigörs på tunnelbanans Röda linje till Ropsten för tillkommande reseökningar. Ett reseexempel: En boende i t.ex. Käppala arbetspendlar till Norra Djurgårdsstaden. Med tunnelbanealternativet krävs två byten, dels till tunnelbana i Lidingö centrum och dels till Spårväg City i Ropsten. Med det sammankopplade alternativet Lidingöbanan/Spårväg City blir det en direktresa. Det finns flera goda exempel. Valet är inte så svårt! Vad väntar politikerna på?
Roland Svensson
Trafikplanerare
AB Stockholms Spårvägar
Anders Wennberg 2016-03-29 12:10
Hans Lefvert 2016-03-29 10:34
Anders Wennberg 2016-03-28 21:59
Hans Lefvert 2016-03-28 14:42
Anders Wennberg 2016-03-26 15:22
Hans Lefvert 2016-03-26 12:01
Anders Wennberg 2016-03-26 08:03
Hans Lefvert 2016-03-25 14:13
Lars H Ericsson, Lidingöpartiet 2016-03-24 15:41
Robert Hellesen och Hans Lefvert 2016-03-21 22:25
Karin Wallgren 2016-03-21 07:54
Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta
Annonser från Google